Fraktregion
Fri frakt från 1000kr/100€/$100Säkra betalningarStripe | PayPal | Klarna | SwishKnivar tillverkade i Mora, Sverige

Ny kommersiell chef för Morakniv

Ulrika Kagevik har utsetts till Kommersiell chef för Morakniv. Ulrika kommer senast från Kesko – K-Group i Stockholm där hon arbetat som marknadschef och e-Commerce manager.

”Med Ulrika vässar vi vår kommersiella styrka ytterligare, såväl nationellt som internationellt. Vi kommer att bli tydligare kring våra erbjudanden och värdeskapande aktiviteter i de olika kundkanaler vi är verksamma inom världen över” säger Johan Burtus, VD för Morakniv.

Ulrika är bosatt i Sollentuna och har en lång bakgrund inom marknadsföring och försäljning från olika branscher och ledande globala varumärken inom konsumtionsvaror, elektronik, IT och telekom. Hon har en bred kunskap från detaljhandeln i Sverige såsom internationellt och en stark förståelse för vikten av konsumentinsikter när man ska utveckla ett varumärke framåt.

”Det är med förväntan och stort engagemang men även med ödmjukhet jag kliver in på Morakniv. Ett företag med en lång historia och ett varumärke jag precis som många andra växt upp med. Det känns fantastiskt att få förtroendet att vara med på den resa Morakniv står inför med fortsatt internationell expansion.” säger Ulrika Kagevik.

Genom åren har en röd tråd varit att arbeta med förändringsresan. Att genom ett tydligt och transparent ledarskap kunna motivera och engagera samt bryta silos.

”Att tillsammans med teamet på Morakniv vidareutveckla företagets sätt att ta produkterna ut på de olika marknaderna och tillsammans med kunder och partners föra värdefulla dialoger så att vi gemensamt kan växa och samtidigt skapa en lönsam affär. Jag tar med mig viktig erfarenhet från branschen såväl i Sverige som internationellt samt varumärkesbyggande kommunikation och positionering. Vidare tror jag att min erfarenhet av att driva förändring och effektivisering kommer vara en tillgång. Jag tror att jag får användning av mitt driv och min förmåga att engagera och min vilja att tänka konsumentresan i alla led.” säger Ulrika Kagevik.

Ulrika tillträder tjänsten den 24 maj.

En Morakniv är alltid tillverkad i Mora.
Resan för Morakniv börjar 1891 när Frost-Erik Erson återvände hem till byn Östnor i Mora efter fyra år i Nordamerika. När han startade sin åkdonsfabrik såddes det första fröet till det som så småningom skulle bli företaget och varumärket Morakniv som vi känner det idag.

I början tillverkade Frost-Erik endast knivar för fabrikens interna bruk, men produktionen skulle snart komma att växa och allt fler knivar kan skickas ut i såväl Sverige som världen. Idag omsätter Morakniv närmare 220 Mkr varav över 70% säljs utanför Sverige.